Svorníky válce motoru

Kde koupit, na co se zaměřit, jaký typ, ...

Moderátoři: j-z, Velkocus

Odpovědět
Uživatelský avatar
nulrum
Příspěvky: 109
Registrován: ned 23. říj 2016 0:51:51

Svorníky válce motoru

Příspěvek od nulrum »

Zdravím,
mám dotaz: svorníky co drží hlavu motoru k tělu motoru, musí být nějak specialně upravované (kalené, popouštěné ap.) nebo lze použít obyčejnou závitovou tyč. Nejsem strojař a tohle mi nějak uniká. Vadí třeba, že by byly ty závity po celé délce oproti originálu nebo je materiál obyč. závitové tyče moc měký a vytahoval by se či jaké jiné problémy by mohly vzniknout. Prosím o vysvětlení. Děkuji.


Uživatelský avatar
Madhu
Příspěvky: 342
Registrován: pát 01. srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od Madhu »

Závitová tyč je nevhodné řešení jednak z principu zpracování a jednak z důvodu potřebných konstrukčních vlastností použitého materiálu svorníku, tj. šroubu válce a hlavy motoru.
Svorník motoru je vlastně účelově upraven pevnostní šroub, kdežto závitová tyč žádné z těchto potřebných vlastností nemá.
U závitové tyče nikdo nutně nepočítá s houževnatostí materiálu (vrubovou, statickou, dynamickou, lomovou . . .) tak, jako je tomu u svorníku.
Na svorníku motoru je válcovaný závit s určitou přesností toleranční třídy s čímž také navíc dochází k jeho "zhuštění". To jsou dvě věci které se doplňují.

I když je svorník upevněn v bloku motoru z hliníkové slitiny, přesto je tepelná roztažnost jedna z nejdůležitějších hledisek jeho aplikace (hliník má jinou tepelnou roztažnost než ocel).
Svorníky motoru jsou zatěžovány silami které se vlivem tepla motoru neustále mění. Ano závitová tyč bude mít na rozdíl od svorníku díky závitu po celé délce zcela jistě i jinou tepelnou roztažnost a pokud by jsi jí spočítal, zjistíš, že se jednak bude závitová tyč vibracemi v kombinaci s teplem motoru v provozu povolovat, nebo časem i praskne atp.
Vlivem tepla totiž pracuje přirozeně nejen svorník ale i blok, válec, hlava motoru a to v jisté předem promyšlené symbióze.
Se vším tedy při vývoji konstruktér počítal a není dobré nahrazovat důležité strojní části něčím jiným, pokud nevíme opravdu co děláme.

Závitové tyče se běžně používají na zcela jiné aplikace a to zejména ve stavebnictví a strojírenství, kde není počítáno s konkrétním nárokem na jejich pevnost (materiálové vlastnosti) ani na přesnost závitu.


Uživatelský avatar
nulrum
Příspěvky: 109
Registrován: ned 23. říj 2016 0:51:51

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od nulrum »

Děkuju moc za vycerpavajici odpoved. Hold jako strojar vis o daném problemu daleko vic nez ja. Neco jsem v podvedomi mel jeste ze skoly, ale jako slaboproudar jsem mel "strojirenstvi" jen v prvnim jaru a jeste jako okrajovy predmet. Vubec me treba nenapadlo co bude "obycejne" zelezo delat v hlinikovem zavitu, ze se uz pri konstrukci pocita s necim definovanym.
Diky moc.


Uživatelský avatar
Tor158
Příspěvky: 571
Registrován: pát 12. pro 2014 19:42:45

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od Tor158 »

Mně by zajímalo jaký je rozdíl mezi pevnostní třídou závitové
tyče a pevnostní třídou pevnostního šroubu. :lol: Podívejte se do
tabulek.Bude to překvapivé zjištění. :shock:


Uživatelský avatar
Madhu
Příspěvky: 342
Registrován: pát 01. srp 2014 13:37:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od Madhu »

Třeba ten závit Tore 158 je podstatný. Jednak závit po celé délce svorníku a poté do bloku se běžně dělá u motorů větší než nad hlavu motoru ke stažení s válcem.
Do tabulek se koukat nemusím. Závitová tyč je už špatně dřív, než začneme řešit materiál.
Jen Ti tedy ještě připomenu větu Nulruma kterému jsem odpovídal "nebo lze použít obyčejnou závitovou tyč".
Madhu


Uživatelský avatar
Tor158
Příspěvky: 571
Registrován: pát 12. pro 2014 19:42:45

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od Tor158 »

Závitová tyč je dělaná a tepelně zpracovaná jako šroub.
Jenom nemá hlavu a závit je po celé délce.Každá tyč
je zařazena do stejné pevnostní třídy jako šroub.Takže
si mužeme koupit jakoukoliv jakost dle ČSN-respektive DIN.
Samozřejmě v železářství si koupíte nějaký neoznačený šmejd..
Používám je normálně, na válci i k úchytům.Bez problému.Tor.


Uživatelský avatar
j-z
Administrátor
Příspěvky: 727
Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od j-z »

No, já to řešil tak, že jsem koupil pevnostní šrouby přiměřené délky, uřízl hlavy, dodělal chybějící závit (nebyl v celé délce), a tím dodělaným (méně pevným) závitem dal hore.


j-z (Jiří) | admin@motokolari.cz
Ne všemu rozumím, ale vždy rád poradím
icemanracing
Příspěvky: 13
Registrován: ned 16. črc 2017 19:45:01

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od icemanracing »

Z pohledu motoraře vám povim toto..hlavové šrouby jsou dokonce dělané tak, že když je dotáhnete na předepsaný moment, trochu se natáhnout a tak máte jistotu, že bude hlava držet ve všech teplotách.


molca
Příspěvky: 50
Registrován: ned 28. dub 2019 21:51:24

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od molca »

A ten moment je napsaný kde? Pokud to ukroutím bude to můj problém?


Uživatelský avatar
j-z
Administrátor
Příspěvky: 727
Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od j-z »

molca píše: stř 04. zář 2019 11:26:11 A ten moment je napsaný kde? Pokud to ukroutím bude to můj problém?
Bude ;-). Ale dá se vyřešit, svorník se ukroutí většinou u hlavy.
Hlavní zásadou je, že se šrouby utahují za studena.


j-z (Jiří) | admin@motokolari.cz
Ne všemu rozumím, ale vždy rád poradím
molca
Příspěvky: 50
Registrován: ned 28. dub 2019 21:51:24

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od molca »

Ne zchladne rychleji ta hlava, než ty šrouby? Hlava by se měla dotahoval za tepla ne?


Uživatelský avatar
j-z
Administrátor
Příspěvky: 727
Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4

Re: Svorníky válce motoru

Příspěvek od j-z »

Zkoušel jsem to jednou za tepla, jak to vychladlo, jeden svorník rupnul. Koupil jsem pevnostní a tohohle se příště vyvaroval.


j-z (Jiří) | admin@motokolari.cz
Ne všemu rozumím, ale vždy rád poradím
Odpovědět