Svorníky válce motoru
Svorníky válce motoru
Zdravím,
mám dotaz: svorníky co drží hlavu motoru k tělu motoru, musí být nějak specialně upravované (kalené, popouštěné ap.) nebo lze použít obyčejnou závitovou tyč. Nejsem strojař a tohle mi nějak uniká. Vadí třeba, že by byly ty závity po celé délce oproti originálu nebo je materiál obyč. závitové tyče moc měký a vytahoval by se či jaké jiné problémy by mohly vzniknout. Prosím o vysvětlení. Děkuji.
mám dotaz: svorníky co drží hlavu motoru k tělu motoru, musí být nějak specialně upravované (kalené, popouštěné ap.) nebo lze použít obyčejnou závitovou tyč. Nejsem strojař a tohle mi nějak uniká. Vadí třeba, že by byly ty závity po celé délce oproti originálu nebo je materiál obyč. závitové tyče moc měký a vytahoval by se či jaké jiné problémy by mohly vzniknout. Prosím o vysvětlení. Děkuji.
Re: Svorníky válce motoru
Závitová tyč je nevhodné řešení jednak z principu zpracování a jednak z důvodu potřebných konstrukčních vlastností použitého materiálu svorníku, tj. šroubu válce a hlavy motoru.
Svorník motoru je vlastně účelově upraven pevnostní šroub, kdežto závitová tyč žádné z těchto potřebných vlastností nemá.
U závitové tyče nikdo nutně nepočítá s houževnatostí materiálu (vrubovou, statickou, dynamickou, lomovou . . .) tak, jako je tomu u svorníku.
Na svorníku motoru je válcovaný závit s určitou přesností toleranční třídy s čímž také navíc dochází k jeho "zhuštění". To jsou dvě věci které se doplňují.
I když je svorník upevněn v bloku motoru z hliníkové slitiny, přesto je tepelná roztažnost jedna z nejdůležitějších hledisek jeho aplikace (hliník má jinou tepelnou roztažnost než ocel).
Svorníky motoru jsou zatěžovány silami které se vlivem tepla motoru neustále mění. Ano závitová tyč bude mít na rozdíl od svorníku díky závitu po celé délce zcela jistě i jinou tepelnou roztažnost a pokud by jsi jí spočítal, zjistíš, že se jednak bude závitová tyč vibracemi v kombinaci s teplem motoru v provozu povolovat, nebo časem i praskne atp.
Vlivem tepla totiž pracuje přirozeně nejen svorník ale i blok, válec, hlava motoru a to v jisté předem promyšlené symbióze.
Se vším tedy při vývoji konstruktér počítal a není dobré nahrazovat důležité strojní části něčím jiným, pokud nevíme opravdu co děláme.
Závitové tyče se běžně používají na zcela jiné aplikace a to zejména ve stavebnictví a strojírenství, kde není počítáno s konkrétním nárokem na jejich pevnost (materiálové vlastnosti) ani na přesnost závitu.
Svorník motoru je vlastně účelově upraven pevnostní šroub, kdežto závitová tyč žádné z těchto potřebných vlastností nemá.
U závitové tyče nikdo nutně nepočítá s houževnatostí materiálu (vrubovou, statickou, dynamickou, lomovou . . .) tak, jako je tomu u svorníku.
Na svorníku motoru je válcovaný závit s určitou přesností toleranční třídy s čímž také navíc dochází k jeho "zhuštění". To jsou dvě věci které se doplňují.
I když je svorník upevněn v bloku motoru z hliníkové slitiny, přesto je tepelná roztažnost jedna z nejdůležitějších hledisek jeho aplikace (hliník má jinou tepelnou roztažnost než ocel).
Svorníky motoru jsou zatěžovány silami které se vlivem tepla motoru neustále mění. Ano závitová tyč bude mít na rozdíl od svorníku díky závitu po celé délce zcela jistě i jinou tepelnou roztažnost a pokud by jsi jí spočítal, zjistíš, že se jednak bude závitová tyč vibracemi v kombinaci s teplem motoru v provozu povolovat, nebo časem i praskne atp.
Vlivem tepla totiž pracuje přirozeně nejen svorník ale i blok, válec, hlava motoru a to v jisté předem promyšlené symbióze.
Se vším tedy při vývoji konstruktér počítal a není dobré nahrazovat důležité strojní části něčím jiným, pokud nevíme opravdu co děláme.
Závitové tyče se běžně používají na zcela jiné aplikace a to zejména ve stavebnictví a strojírenství, kde není počítáno s konkrétním nárokem na jejich pevnost (materiálové vlastnosti) ani na přesnost závitu.
Re: Svorníky válce motoru
Děkuju moc za vycerpavajici odpoved. Hold jako strojar vis o daném problemu daleko vic nez ja. Neco jsem v podvedomi mel jeste ze skoly, ale jako slaboproudar jsem mel "strojirenstvi" jen v prvnim jaru a jeste jako okrajovy predmet. Vubec me treba nenapadlo co bude "obycejne" zelezo delat v hlinikovem zavitu, ze se uz pri konstrukci pocita s necim definovanym.
Diky moc.
Diky moc.
Re: Svorníky válce motoru
Mně by zajímalo jaký je rozdíl mezi pevnostní třídou závitové
tyče a pevnostní třídou pevnostního šroubu. Podívejte se do
tabulek.Bude to překvapivé zjištění.
tyče a pevnostní třídou pevnostního šroubu. Podívejte se do
tabulek.Bude to překvapivé zjištění.
Re: Svorníky válce motoru
Třeba ten závit Tore 158 je podstatný. Jednak závit po celé délce svorníku a poté do bloku se běžně dělá u motorů větší než nad hlavu motoru ke stažení s válcem.
Do tabulek se koukat nemusím. Závitová tyč je už špatně dřív, než začneme řešit materiál.
Jen Ti tedy ještě připomenu větu Nulruma kterému jsem odpovídal "nebo lze použít obyčejnou závitovou tyč".
Madhu
Do tabulek se koukat nemusím. Závitová tyč je už špatně dřív, než začneme řešit materiál.
Jen Ti tedy ještě připomenu větu Nulruma kterému jsem odpovídal "nebo lze použít obyčejnou závitovou tyč".
Madhu
Re: Svorníky válce motoru
Závitová tyč je dělaná a tepelně zpracovaná jako šroub.
Jenom nemá hlavu a závit je po celé délce.Každá tyč
je zařazena do stejné pevnostní třídy jako šroub.Takže
si mužeme koupit jakoukoliv jakost dle ČSN-respektive DIN.
Samozřejmě v železářství si koupíte nějaký neoznačený šmejd..
Používám je normálně, na válci i k úchytům.Bez problému.Tor.
Jenom nemá hlavu a závit je po celé délce.Každá tyč
je zařazena do stejné pevnostní třídy jako šroub.Takže
si mužeme koupit jakoukoliv jakost dle ČSN-respektive DIN.
Samozřejmě v železářství si koupíte nějaký neoznačený šmejd..
Používám je normálně, na válci i k úchytům.Bez problému.Tor.
- j-z
- Administrátor
- Příspěvky: 727
- Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
- Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4
Re: Svorníky válce motoru
No, já to řešil tak, že jsem koupil pevnostní šrouby přiměřené délky, uřízl hlavy, dodělal chybějící závit (nebyl v celé délce), a tím dodělaným (méně pevným) závitem dal hore.
-
- Příspěvky: 13
- Registrován: ned 16. črc 2017 19:45:01
Re: Svorníky válce motoru
Z pohledu motoraře vám povim toto..hlavové šrouby jsou dokonce dělané tak, že když je dotáhnete na předepsaný moment, trochu se natáhnout a tak máte jistotu, že bude hlava držet ve všech teplotách.
- j-z
- Administrátor
- Příspěvky: 727
- Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
- Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4
Re: Svorníky válce motoru
Bude . Ale dá se vyřešit, svorník se ukroutí většinou u hlavy.
Hlavní zásadou je, že se šrouby utahují za studena.
Re: Svorníky válce motoru
Ne zchladne rychleji ta hlava, než ty šrouby? Hlava by se měla dotahoval za tepla ne?
- j-z
- Administrátor
- Příspěvky: 727
- Registrován: ned 06. črc 2014 13:47:50
- Fotky: http://www.motokolari.cz/app.php/gallery/album/4
Re: Svorníky válce motoru
Zkoušel jsem to jednou za tepla, jak to vychladlo, jeden svorník rupnul. Koupil jsem pevnostní a tohohle se příště vyvaroval.